نسخه بصیرت زا(اسماء با مسما 9)
بصائر یکی دیگر از اسماء با مسمای قرآن است که در این نوشتار ه آن می پردازیم
نسخه بصیرت زا

اشاره:

در باب نامهای قرآن و تعداد آن از دیرباز تا کنون میان مفسران و قرآن پژوهان اختلاف نظر بوده است.

ابوالفتوح رازى در تفسیرش 43 نام براى قرآن بر می شمارد. زرکشى به نقل از قاضى ابوالمعالى این عدد را 55 اسم می رساند  و برخی دیگر تا هشتاد اسم هم گفته اند.

کثیری از این اسامی گفته شده جنبه وصفی داشته و اطلاق عنوان اسم بر آنها خالی از وجه نیست.

سلسله نوشتار" اسماء با مسما" می کوشد تا در هر نوبت شما را با یکی از این نام های زیبای قرآن آشنا سازد.

(قرآن، ششمین اسم با مسمایی بود که در مقاله گذشته در باره آن بحث شد.)

 

بصائـر: نهمین اسم با مسمای قرآن

عنوان "بصائر" به همین صورت جمع، به قرآن اطلاق شده است. بصائر جمع بصیرت است که به معنى بینش درست و درک صحیح مى‏باشد و ناظر به این مطلب است که قرآن کریم، بینش انسان را نافذ و تند و تیز مى‏کند و به او توانائى فهم درست و درک حقائق عالم را ارزانى مى‏دارد. انسانى که با هدایت قرآن گام برمى‏دارد، در تفکرات و اندیشه‏ها و همچنین در تصمیم‏گیرى‏هاى خود دچار اشتباه و انحراف نمى‏شود.

هَذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ یوقِنُونَ(الجاثیة/20)

این (قرآن و شریعت آسمانی) وسایل بینایی و مایه هدایت و رحمت است برای مردمی که (به آن) یقین دارند!

هَذَا بَصَائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ یؤْمِنُونَ(الأعراف/203)

این وسیله بینایی از طرف پروردگارتان، و مایه هدایت و رحمت است برای جمعیتی که ایمان می‌آورند.

کثیری از این اسامی گفته شده جنبه وصفی داشته و اطلاق عنوان اسم بر آنها خالی از وجه نیست.

به طوریکه در ذیل عنوان "هدى" متذکر شدیم به نظر مى‏رسد که هدایت قرآن مراحل گوناگونى دارد. یک مرحله آن عام است و شامل همه مردم از مؤمن و غیر مؤمن مى‏شود و مرحله دیگر آن هدایت خاصى است که فقط مؤمنین را در برمى‏گیرد. در آیه‏اى که هم ‏اکنون خواندیم، این مطلب به وضوح دیده مى‏شود.

قرآن در مرحله نخست بصیرت‏ها را باز مى‏کند و انسان را به تفکر صحیح وادار مى‏سازد تا راه مستقیم را دریابد. این مرحله براى عموم مردم است و چون انسانى راه درست را پیدا کرد و به خدا و رسول ایمان آورد، چنان نیست که رسالت قرآن درباره او تمام شده باشد و قرآن او را به حال خود بگذارد بلکه مرحله دیگرى از هدایت آغاز مى‏شود که ویژه مؤمنان است و آن نیز مراحلى دارد: اسلام و ایمان و یقین.


منبع : tebyan.net

منبع : بخش دین و اندیشه آکاایران
برچسب :