نظر مراجع تقلید در مورد ترمیم پرده بکارت
 در این مقاله میخواهیم حکم شرعی ترمیم پرده بکارت را از نظر مراجع توضیح دهیم.

با وجود اینکه علم پزشکی با هدف کمک به سلامت انسان‌ها و درمان بیماری‌ها شکل گرفته است، اما با پیشرفت علم و در هم آمیختن علوم، مواردی هستند که باید دست از عمل برداشت و نگاهی دوباره به هدف انجام این کار‌ها انداخت.

برگزاری دوره آموزشی احکام برای اولین‌بار در قزوین/ ثبت‌نام آغاز شد

در سال‌های اخیر علم پزشکی توانایی ترمیم پرده بکارت را به دست آورده است. ترمیم پرده بکارتی که از دست رفته است به منظور‌های مختلفی انجام می‌شود. اهمیت باکره بودن در زمان ازدواج در کشور ایران و کشور‌های مسلمان دیگر سبب شده است افرادی که به خاطر حوادث یا روابط غیرشرعی پرده بکارتشان را از دست می‌دهند به دنبال راه کار‌هایی برای ترمیم آن باشند. یکی از راه‌های بر طرف کردن این مسئله ترمیم پرده بکارت است که توسط پزشکان متخصص انجام می‌شود. در این مقاله از مجموعه مقالات آکا, میخواهیم حکم شرعی ترمیم پرده بکارت را از نظر مراجع توضیح دهیم.

 

نظر مراجع تقلید در مورد ترمیم پرده بکارت:
آیت الله مکارم شیرازی:
درصورتی که دختری به هر دلیل بکارت خویش را از دست داده باشد و باخبر شدن آشنایان جان وی را به خطر اندازد و ممکن باشد که منتهی به خون ریزی شود، برای حفظ جان مسلمان ترمیم پرده بکارت جایز است.

آیت الله خامنه ای:
در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد، جایز نیست.

آیت الله صافی گلپایگانی:
درصورتی که مستلزم لمس و یا نظر به عورت وی باشد جایز نیست.

آیت الله سیستانی:
این عمل جراحی حرام است زیرا مستلزم نظاره به عورت و احیاناً لمس آن است. و همچنين فریب دادن و معرفی خود به خواستگار بعنوان باکره جایز نیست.

آیت الله فاضل لنکرانی:
در صورتیکه برای آبرو و حیثیت خویش احتیاج به ترمیم بکارت دارد اشکال ندارد و درصورت امکان باید حتماً به پزشک زن برای ترميم بکارت مراجعه کند.

آیت الله نوری همدانی:
در فرض سؤال نگاه به عورت یا لمس ان برای ترميم بکارت حرام است.

آیت الله موسوی اردبیلی:
اصل عمل اشکالی ندارد، در مقام اجرا باید قوانین شرعی رعایت شود.

 


در‌صورتی‌که دختری به هر دلیلی بکارت خویش را از دست داده باشد آیا باید موقع خواستگاری، این مورد را بگوید؟ و یا اگر خواستگار در مورد بکارت سؤال نپرسید باز هم لازم است این مورد را بیان کند ؟
آیت الله خامنه ای:
درصورتی که مورد سوال واقع نشده گفتن آن لازم نیست.

آیت الله سیستانی:
فریب دادن و معرفی خود به خواستگار به عنوان باکره جایز نیست.

آیت الله مکارم شیرازی:
بر دختر اجباری نیست وضعیت خود را به شوهر بگوید، ولی درصورتی که بعدا بر شوهر ثابت گردید که دختر باکره نیست، حق فسخ نکاح را دارد.

آیت الله وحید خراسانی:
در صورتیکه می خواهند بعنوان دختر باکره با وی ازدواج نمایند باید اطلاع دهد که باکره نیست.

آیت الله نوری همدانی:
در صورت پرسش لازم است واقعیت را بگوید. و اگر بکارت در عقد شرط شود و بعداً خلاف ان ثابت شود مرد حق فسخ عقد را دارد.

آیة الله موسوی اردبیلی:
در شرایطی که کسی سؤال کرد دروغ نباید بگوید و اصل گفتن هم اجباری نیست.

علل فقها برای جواز ترمیم پرده بکارت:
فقها بنا به دلایل زیر مجوز ترمیم پرده بکارت را اعلام می نمایند.
قاعده تسلیط: جواز انسان بر تصرف بر بدنش

اصل اباحه: ترمیم بکارت مباح است و انجام دادنش واجب نیست اما حرام نیز نمی باشد.

قاعده لاضرر: هرچه سبب آسیب گردد حرام است پس اگر این کار سبب ضرر نشود حرام نیست.

قاعده عسر و حرج: عسر و حرج فرد برای حفظ آبرو و حیثیت خانوادگی

علل فقها برای عدم مجوز ترمیم پرده بکارت:
بعضی از فقها بنا بر دلایل زیر، عدم جواز ترمیم پرده بکارت را اعلام می نمایند.

حفظ فروج: در اسلام لمس عورت و نگاه به آن حرام است بنابراین حکم ترمیم پرده بکارت حرام است.

قاعده حرمت اعانت بر اثم: همکاري در گناه همچون خود گناه حرام می باشد. با توجه به اینکه ترمیم پرده بکارت میتواند زمینه ارتکاب جرایمی مانند روابط نامشروع را در جامعه فراهم نموده بنابراین عمل حرامی است زیرا باعث تدلیس شریک آينده اش می شود.

منبع : بخش دین و اندیشه آکاایران
برچسب :